In “De Klas” staat iedere week een bekende Vlaming voor de klas. Deze week was het de beurt aan Siska Schoeters. Het onderwerp van de les was “familie en opvoeding”.
Siska begon met haar eigen gezin voor te stellen. Haar man had al twee kinderen, samen hebben ze er ook twee. Vervolgens mochten de leerlingen aan de hand van poppetjes ook hun gezin beschrijven. Wat meteen opviel was dat er naast het klassieke gezin mama-papa-kind(eren) toch heel wat andere gezinstypes vertegenwoordigd waren in de klas. Het ging van hele grote gezinnen tot allerlei samenstellingen met stiefouders, stiefbroers en –zussen, halfbroertjes en –zusjes.
Siska vroeg naar een definitie van de bloedband. Die definitie kwam er niet echt, wel veel voorbeelden die aantonen hoe sterk die bloedband wel is. En ook: hoe krachtig ook een andere band kan zijn, het blijft toch net ietsje anders.
Daarna volgde een gesprek over helpen in het huishouden, privacy, het lief, huisregels, een vrije of strenge opvoeding, de pedagogische tik, straffen. Het zorgde vaak voor herkenbare situaties.
Ook herkenbare voorbeelden kwamen ter sprake in de “irritante-ouders-bingo”. Niet alleen voor de leerlingen trouwens, want als ouder heb ik toch ook een paar keer instemmend geknikt tijdens het kijken.
Gevraagd naar hoe zij hun toekomstige gezin zien, is het toch opvallend dat bijna iedereen teruggrijpt naar het kerngezin. Een enkeling wil geen kinderen, geen partner of een kind van een draagmoeder.
De – alweer erg eerlijke – conclusie van Siska is: “je moet het ermee doen, met het gezin dat het zal worden. Het is overal wel iets”.
Je kan de uitzending hier herbekijken.
Wil je hier graag meer over te weten komen of ga je er graag eens dieper op in? In onze coachings komen bovenstaande thema’s heel vaak aan bod. Je kan ook nog steeds inschrijven voor het panel “samen opvoeden in een nieuw samengesteld gezin” op 18 of 19 mei.